English
eContact!JTTPSonus
cec / econtact /
CEC
Communauté électroacoustique canadienne
Canadian Electroacoustic Community
GM-500 — 1455, boulevard De Maisonneuve Ouest
Montréal, QC — H3G 1M8 Canada
http://cec.sonus.ca – cec@sonus.ca
SOURCE
eContact!

eContact!

Call for Contributions / Appel à contributions

eContact! 16.4 — Experimental Practices and Subversion in Sound / Pratiques sonores expérimentales et subversives

eContact! is now accepting submissions for an issue exploring subversive, politically informed and experimental work, projects and practices in the larger realm of creation in sound and technologies. Guest Editor: Karin Weissenbrunner. Deadline for submissions: 31 May 2014.
eContact! accepte maintenant les propositions pour un numéro en préparation portant sur des œuvres, des pratiques et des projets subversifs, politiquement informés et expérimentaux dans le domaine élargi de la création sonore et technologique. Rédactrice invitée : Karin Weissenbrunner. Date d’échéance : 31 mai 2014.

Upcoming Issues / Prochains numéros

About the Journal / À propos du journal

Click on a title in the index below for a summary of the issue content. Click on the number at the left of the title to view the issue.
Cliquer sur un titre dans l’index suivant pour faire apparaître un sommaire du numéro. Cliquer sur les chiffres à gauche du titre pour vous y rendre.

Current Issue / Numéro actuel

Jeu de temps / Times Play 2013 (JTTP 2013)

14th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play project, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. (September 2013)

14e édition du projet annuel de la CEC, Jeu de temps / Times Play, qui soutient le travail de jeunes artistes canadien(ne)s. (septembre 2013)

TES 2012: Toronto Electroacoustic Symposium / Symposium Électroacoustique de Toronto

Co-presented by the CEC and New Adventures in Sound Art (NAISA), the 6th edition of TES featured Trevor Wishart as Keynote Speaker. A selection of the creative and theoretical practices, collaborations and research of members of the international EA milieu is accompanied by several interviews and columns. (May 2013)

Organisé conjointement par la CEC et New Adventures in Sound Art (NAISA), la 6e édition du symposium accueillait Trevor Wishart à titre de conférencier. Au sommaire de ce numéro, des articles traitant de différentes approches théoriques et créatrices, de collaborations et de travaux de recherche des membres du milieu international de l’électroacoustique, et plusieurs entrevues et rubriques. (mai 2013)

Jeu de temps / Times Play 2012 (JTTP 2012)

13th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play project, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. (September 2012)

13e édition du projet annuel de la CEC, Jeu de temps / Times Play, qui soutient le travail de jeunes artistes canadien(ne)s. (septembre 2012)

TES 2011: Toronto Electroacoustic Symposium / Symposium Électroacoustique de Toronto

A spotlight on presentations from the 2011 Toronto Electroacoustic Symposium (TES). With Keynote Speaker Jonty Harrison and sessions grouped around such themes as creation, algorithms, listening, analysis, space and curation, the 5th edition of TES was co-presented by the CEC and New Adventures in Sound Art (NAISA). Several interviews complete the issue. (March 2013)

Un compte rendu du Toronto Electroacoustic Symposium (TES) de 2011. Organisé conjointement par la CEC et New Adventures in Sound Art (NAISA), la 5e édition du symposium accueillait Jonty Harrison à titre de conférencier invité et regroupait différentes présentations sous les thèmes suivants : création, algorithmes, écoute, analyse, espace, la fonction de commissaire. Plusieurs entrevues complètent ce numéro. (mars 2013)

Turntablism

The idea of using the record player to create and compose music instead of only as a playback device characterizes the modern turntablism genre, but already appeared in the days of the phonograph. This issue looks at the turntable from an experimental performance angle, with historical as well as artistic contributions. (January 2013)

L’idée d’utiliser le tourne-disque pour créer et composer de la musique, plutôt que comme outil de reproduction est la principale caractéristique des pratiques modernes de performance avec tourne-disque, bien que cette idée remonte à l’époque du phonographe. Ce numéro d’eContact! s’intéresse au tourne-disque, abordé sous l’angle de la performance expérimentale, et comprend également des contributions portant sur les dimensions historiques et artistiques du genre. (janvier 2013)

Biotechnological Performance Practice / Pratiques de performance biotechnologique

Guest Editor / Rédacteur invité : Marco Donnarumma.

Biological technologies are computational systems driven by physiological and corporeal processes of the body. Endogenous mechanisms that would otherwise be imperceptible become manifest in the form of data. The field of biotechnological music performance is presented here through a set of fascinating articles describing heterogeneous methodologies and idiosyncratic musical ideas. (July 2012)

Les technologies biologiques sont des systèmes informatiques pilotés par des processus physiologiques et corporels. Des mécanismes endogènes autrement imperceptibles deviennent apparents, sous forme de données. Composé d’une série d’articles fascinants décrivant des méthodologies hétérogènes et des idées musicales idiosyncrasiques, ce numéro est une introduction au domaine de la performance musicale biotechnologique. (juillet 2012)

Jeu de temps / Times Play 2011 (JTTP 2011)

12th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play project, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. (September 2011)

12e édition du projet annuel de la CEC, Jeu de temps / Times Play, qui soutient le travail de jeunes artistes canadien(ne)s. (septembre 2011)

Harald Bode

Guest Editor / Rédactrice invitée : Rebekkah Palov.

A panorama of the life and work of Harald Bode, the man behind what have long been household names in the electronic instrument industry: the Melodium (1938), Melochord (1947), Clavioline (1950s) and the Frequency Shifter in early Moog synths all bear the stamp of his celebrated designs and workmanship. (July 2011)

Un survol de la vie et l’œuvre de Harald Bode, l'homme à l'origine de certains des instruments les plus connus de l’industrie des instruments électroniques : le Melodium (1938), le Melochord (1947), le Clavioline (années 50) et le Frequency Shifter des premiers synthétiseurs Moog sont autant de témoignages de la qualité de ses concepts et de leur réalisation. (juillet 2011)

TES 2010 etc.: Toronto Electroacoustic Symposium / Symposium Électroacoustique de Toronto

Articles presented at TES 2010 and further complementary articles addressing contemporary issues of performance, education and composition in the larger EA milieu, rounded out with interviews and chats with Canadian and international composers and performers. (June 2011)

Une sélection d’articles présentés dans le cadre du Symposium Électroacoustique 2010 de Toronto. Des textes portant sur des questions relatives à la performance, l’enseignement et la composition dans le domaine de l’électroacoustique, ainsi que des entrevues et discussions avec des compositeurs et interprètes complètent ce numéro. (juin 2011)

Keyboard + Live Electronics: The Performer’s Perspective / Claviers + « live electronics » : La perspective de l’interprète

Guest Editor / Rédacteur invité : Sebastian Berweck

Performing with live electronics as an interpreter is radically different than playing without electronics. In this issue we explore the performer’s perspective on such works, with articles by and interviews with pianists, composers, educators, sound engineers and directors. (April 2011)

Pour un interprète, jouer une pièce avec traitement électronique en direct est radicalement différent d’une pièce sans électronique. Dans ce numéro, nous abordons ce type d’œuvres du point de vue de l’interprète, avec des articles et des entrevues de pianistes, compositeurs, enseignants, techniciens et producteurs. (avril 2011)

Jeu de temps / Times Play 2010 (JTTP 2010) — CEC + ACMA

For the 11th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play project, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists, the CEC collaborated with the Australasian Computer Music Association (ACMA). (September 2010)

Pour la 11e édition du projet annuel de la CEC, Jeu de temps / Times Play, qui soutient le travail de jeunes artistes canadien(ne)s, la CEC a collaboré avec l’Australasian Computer Music Association (ACMA). (septembre 2010)

Perspectives on the Electroacoustic Work / Perspectives sur l’œuvre électroacoustique

Exploring the various stages of appreciation of electroacoustic (EA) creation: from its reception in the concert hall to critical analysis to reflection on the impact of EA artists and their work on current and future EA creation. (August 2010)

L’exploration des différentes étapes d’appréciation de la création de musique électroacoustique (EA) : de sa réception dans la salle de concert à l’analyse critique jusqu’à la réflexion sur l’impact des artistes EA et leur travail sur la création d’EA actuel et futur. (août 2010)

Instrument-Interface

Some of the reasons behind the development of several unique, technology based interfaces and instruments for performance and composition. (June 2010)

Quelques raisons et motivations à l’origine de la conception et du développement d’interfaces et d’instruments technologiques uniques destinés à la performance et la composition. (juin 2010)

Interviews (2)

Featured Contributor / Collaboratrice invitée : Barbara Golden

Featured Contributor Barbara Golden offers selections from 25 years of Crack o’ Dawn (KPFA). Eric Chasalow and Barbara Cassidy’s Video Archive of the Electroacoustic Music captures a first-person account of EA since 1950. (April 2010)

Notre collaboratrice invitée Barbara Golden nous offre une sélection d’entretiens avec des invités dans le cadre de son émission de radio Crack o’ Dawn. Eric Chasalow et Barbara Cassidy présentent des extraits vidéo tirés des « Video Archive of the Electroacoustic Music ». (avril 2010)

Image YG
Jeu de temps / Times Play 2009 (JTTP 2009) — CEC + DEGEM
Focussing on the 10th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play competition, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. This year, the CEC collaborated with Germany’s national electroacoustic association, DEGEM. The 2009 edition of the project was therefore open to young and/or emerging sound artists/composers from (or living in) either Canada or Germany. (September 2009)
Toronto Electroacoustic Symposium 2009 (TES) / Symposium Électroacoustique 2009 de Toronto

Guest Editor / Rédacteur invité : David Ogborn

Proceedings from the most recent Toronto Electroacoustic Symposium, TES 2009. The 2009 symposium was the most successful run of the annual event yet, with more music, more presentations and a solid turnout of EA artists, fans and teachers! (December 2009)
Logiciels audio «open source» / Open Source for Audio Application
Open source and its application in the audio and sound world. The issue features an Open Source Travel Guide [wiki] and articles discussing the reasons why and the ways in which people and institutions are using and developing open source tools and environments. (September 2009)
Figures canadiennes (2) / Canadian Figures (2)
This second issue focussing on Canadian electroacousticians presents an overview of the broad range of practices that have formed the Canadian electroacoustic landscape, one which is as vast and diverse as the geography of Canada itself. (July 2009)
Jeu de temps / Times Play 2008 (JTTP 2008)
Focussing on the 9th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play competition, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. (July 2008)
Numéro spécial 10ième anniversaire: Projet d’archivage Concordia (PAC) / 10th Anniversary Special Issue: Concordia Archival Project (CAP)
A joint research project between Concordia University and the Canadian Electroacoustic Community (CEC). Coordinated by the CEC from July 2007 to December 2008, CAP has allowed for the recovery and digital archiving of a major collection of electroacoustic works from the 1960s—1990s held at Concordia University in Montréal. This important initiative, funded by Heritage Canada through Canadian Culture Online, has produced the largest single primary resource for the history of electroacoustics in Canada available anywhere in the world. (March 2009)
Temps réel, improvisation et interactivité en électroacoustique / Live-electronics — Improvisation — Interactivity in Electroacoustics
Historical and contemporary overviews of various approaches to improvisation using electroacoustic instruments, self-fabricated instruments with electronics, and more. (October 2008)
Toronto Electroacoustic Symposium 2007 (TES) / Symposium Électroacoustique 2007 de Toronto

Guest Editor / Rédacteur invité : David Ogborn

Papers presented at TES 2007 on a range of topics and other articles consider what constitutes a “community”? What is going on in local, regional and inter/national communities? (May 2008)
Interviews (1)

Featured Contributors / Collaborateurs invités : Kalvos & Damian, Ned Bouhalassa

Over 100 interviews with a broad range of Canadian, American and European figures. An important reference concerning the technical, social and historical aspects of the larger realm of electroacoustic creation. (August 2008)
Jeu de temps / Times Play 2007 (JTTP 2007)
Focussing on the the 8th edition of the Jeu de temps / Times Play competition, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. (July 2007)
Perte auditive et sujets connexes / Hearing (Loss) and Related Issues
Issue coordinators Kevin Austin and jef chippewa address a topic of particular relevance to an artistic community concerned with “sound”. (June 2007)
Mastering en électroacoustique: un état des lieux / Mastering in Electroacoustics: State of affairs

Guest Editor / Rédacteur invité : Dominique Bassal

Articles, examples and discussions related to his experiences in mastering in recent years. Technical and professional implications feature largely in this issue, with a majority of the original content in French. (April 2007, English trans. Jan. 2008)
Régions canadiennes: les prairies / Canadian Regions: The Prairies
An overview of the activities in Manitoba, Saskatchewan and Alberta and on practitioners from this region. (March 2007)
Jeu de temps / Times Play 2006 (JTTP 2006)
Focussing on the 7th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play competition, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. (September 2006)
Ressources éducatives / Educational Resources
Reflections on teaching electracoustics and overviews of international institutions teaching EA are complemented by a bibliography ("essential reading list"), a list of films featuring EA, and a list of EA techniques linked to works using them in SONUS. (September 2006)
Harvest Moon et autres festivals, conférences / Harvest Moon and Other Festivals, Conferences
Articles from the 2nd Harvest Moon Conference in Montréal and articles related to its themes — multi-channel, multi-speaker and surround sound, spatial considerations of sound, the listener’s relation to the surrounding sound environment, and sound design in film. (June 2006)
Femmes en électroacoustique (3) / Women in Electroacoustics (3)

Guest Editor / Rédactrice invitée : Elizabeth Hinkle-Turner

Papers from the August 2005 In and Out of the Sound Studio Conference (Montréal) and articles and commentaries by Elizabeth Hinkle-Turner, Mary Simoni, Claire Piché, Hannah Bosma, Mara Helmuth… (March 2006)
Jeu de temps / Times Play 2005 (JTTP 2005)
Focussing on the 6th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play competition, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. (December 2005)
Diffusion multi-canal (2) / Multi-channel diffusion (2)

Guest Editors / Rédacteurs invités : Andrew Watson & Nicolas Basque

The science of spatial perception and the acoustic characteristics of spatial hearing, with comparisons of several multi-channel diffusion systems — Acousmonium (Belgium), Cybernaphone (Bourges, France), BEAST (Birmingham UK) and the M2 system (Sheffield UK) — and their impact on performance considerations. (May 2005)
Grandes figures canadiennes (1) / Canadian Figures (1)
An overview of alcides lanza’s work, Marcelle Deschênes’ impact on Québec’s New Music and academic milieux, the instruments of electronic music pioneer Hugh Lecaine and reflection on the relation between technology and art via Gould, Le Moyne and de Chardin. (March 2005)
Harvest Moon Symposium 2004
An analytical look at the scientific foundations of spatial hearing and perception, an historical overview of compositional perspectives on spatialisation from Vitruvius to modern-day, and the Butterfly Instrument, constructed for multi-channel diffusion. (December 2004)
Jeu de temps / Times Play 2004 (JTTP 2004)
Focussing on the 5th edition of the CEC’s annual Jeu de temps / Times Play competition, which promotes the work of young and emerging Canadian sound artists. (August 2004)
Analyse électroacoustique / Analyses of Electroacoustics
Questions en électroacoustique / Issues in Electroacoustics
Activités électroacoustiques au Québec / Electroacoustic Activities in Quebec
Jeu de temps / Times Play 2003 (JTTP 2003) — CEC + SAN
Electro-Shorts — DISContact! III
NAISA — New Adventures in Sound Art
Studios électroacoustiques au Canada / Canadian Electroacoustic Studios
Jeu de temps / Times Play 2002 (JTTP 2002)
ÉuCuE — Électroacoustique université Concordia university Electroacoustics
Promenade sonore / Soundwalk
Profil d’une communauté / Profile of a Community
Jeu de temps / Times Play 2001 (JTTP 2001)
Histoires de l’électroacoustique / Histories of Electroacoustics
Femmes en électroacoustique (2) / Women in Electroacoustics (2)
ACMA — Australasian Computer Music Association
Jeu de temps / Times Play 2000 (JTTP 2000)
Diffusion multicanal (1) / Multi-channel diffusion (1)
Radiophonique / Radiophonic
SAN — Sonic Arts Network
Amérique latine / Latin America
Ecologie acoustique / Acoustic Ecology
Voix et textes en électroacoustique / Voice & Text in Electroacoustics
SEAMUS — Society for Electro-Acoustic Music in the United States
Femmes en électroacoustique (1) / Women in Electroacoustics (1)
About the Journal / À propos du journal

The CEC’s online journal of electroacoustics was launched in May 1998 as the successor to the print journal, Contact! (1988–97), and is published four times a year. Each issue focusses on a particular theme or topic, and Guest Editors have been invited to coordinate one issue per year since eContact! 7.x (2004–05). Articles, reviews, interviews, commentaries and analyses are featured in the journal, often supported by audio and video files. All issues are freely available to the public.

Le magazine web de la CEC a été lancé en mai 1998, en remplacement du journal papier Contact! (1988–97), et est publié quatre fois par année. Chaque numéro traite d’un thème particulier et nous avons demandé à des éditeurs invités de coordonner un numéro par année depuis eContact! 7.x (2004–05). Articles, comptes-rendus, entrevues, commentaires et analyses sont présentés dans la revue, souvent soutenus par des fichiers audio et vidéo. Tous les numéros sont accessibles par le public.

Acknowledgements / Remerciements

Thanks to the CEC members, everybody on PeP, Jean-François Denis and DIFFUSION i MéDIA, as well as all the artists who have worked on these projects.

Remerciements aux membres de la CEC, à toute l’équipe de PeP, Jean-François Denis et DIFFUSION i MéDIA, ainsi qu’à tou(te)s les artistes qui ont participé à ces projets.

Editors / Éditeurs : Ian Chuprun (1997–2005), Yves Gigon (1997–), jef chippewa (2005–).

to top of page / haut de la page
Concordia University / Université ConcordiaConseil des arts du CanadaFondation SOCAN